Ponnygalopp Del 3, Utrustning !

Utrustningen jag använder på hästen när jag tävlar galopp !



1.Sadel
Jag använder en Zilco galoppsadel som egentligen är gjord för träning.
Jag har en "tränings-sadel" för att jag inte nådde upp till 35 kg innan och behlvde en sadel som var tyngre än de små löp-sadlarna.
Sadeln jag har väger kring 3 kg, en löp-sadel kan väga allt från 250 g till 2-3 kilon.
Sadel man har i galopp är längre men mycket mer framskuren i kåpan och kortare.

Sadeln ni ser till vänster är en löp-sadel, denna väger 1,5 kg.
Sadeln ni ser till höger är en sån jag har och väger runt 3 kg.

2.Nummervojlock
Nummervojlocken har man inte själv utan den får man när man går och väger ut innan loppet.
Man har vojlocken för att det ska vara lätt att se vilket nummer man har, alltså vilket spår man har i starten.

3.Padd
Under sadeln har jag en tjockare padd.
Min är av märket Rambo.
Man kan även ha sadelunderlägg som är till för galopp :)

4.Övergjord
Jag har först en vanlig gjord men över den så har jag en övergjord.
Övergjorden har man om den vanliga gjorden skulle gå sönder så finns det en extra gjord som en andra räddning ungefär.
Man sätter övergjorden runt sadeln och magen på hästen.

5.Brösta
Jag har en brösta på Dublin så att inte sadeln ska glida bakåt.
Den fungerar som en brösta man har i hoppningen men denna är mer anpassad till galopp.

6.Halsring
Tack gode gud för att halsringen finns !
Den är super om man har en busig häst som gärna hoppar rundor, Man ska alltid ha en halsring när man rider galopp.
De är väldigt bra att ha ett finger i den i starten på ett lopp!
Jag använder även halsring när jag rider hemma, ja vid nästan all ridning ! :)

7.Träns
I galopp har de allra flesta hästarna träns som är gjorda av plast.
Själv har jag 3 st.
De är utav plast för att det ska vara lätta att göra rent.


Här fick ni reda på vad hästen har för utrustning i ponnygalopp :D,jockeyns utrustning kommer oxå att komma upp så småningom :) // Ester




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0